1948-09-23. Munkcsitl – Kosztig
Forrs:Szentesi Magyar Alfld. 1948-09-23. (2. oldal)
rta: -rovi-
A mncheni iskola akadmikus festszete s a Magyar Alfld forradalmi realizmusa.
A gimnzium dsztermnek falain magyar mestermvek fogadjk a belpt a Szentesi Ht keretben a Fvrosi Kptr ltal rendezett vndorkilltson. Valami sztns megilletdttsg fogja el az embert, ahogy krlnz a remekmvek kztt, melyek nem is olyan rgen a vagyonosok kivltsgai voltak, most a np kultrjnak szolglatba lettek lltva a trlatvezetje, Oelmacher Anna elvtrsn, gondoskodik rla, hogy akik a kpeket megtekintik ne csak a szneket formkat lssk, hanem mg nzhessenek a klssgnek, megrtsk a mvsz mondanivaljt s az alkots cljt.
Oelmacher elvtrsn ppen egy asszonycsoportot vezet vgig a trlaton, amint belpek s az magyarzatbl rtem meg a kpek sajtos elrendezst, mellyel illusztrlni akarja a trlat a magyar festszet fejldsvonalt.
Az egyik falrszleten a XIX. Szzad msodik felnek mesterei foglaljk el: Gyrfs, Munkcsi, Lotz Kroly, Szkely Bertalan. Mondhatni, velk kezddik a magyar piktura, velk, akik kikerlve a mncheni iskolbl, elsnek tudtk legyzni az akadmikus fnykpszersget s elsnek prbltak festszetkben magyar hangokat megtni. Lotz Krly pdul kt kppel szerepel. „Az alkony” cm kpemg tiszta mteremszer nmet festmny, de dupla portrja mr felszabadultsgrl tesz tanbizonysgot. Szkely Bertalan, a nagy freskk mestere, egyik leghaladottabb tagja ennek a csoportnak, kis kompozcii, pl. „Szeptember vgn” lnek.
Munkcsi Mihly a kis asztalosinasbl lett magyar zseni a legnagyobbak kztt is a legnagyobb volt, de meglte t Pris pnzhajszja, kikttt a jlfizetett romantikus akadmizmus mellett akkor, amikor mr a francia festszet is tljutott ezen az irnyzaton. A burzsoosztly festje lett, soha nem volt egyetlen szava sem osztlyhoz, ruba bocstotta ecsetjt. A kapitalizmus emberfal gpe felfalta t is, ezt juttatta eszembe a bcszst brzol kpe.
A forradalmrok.
A magyar festszet hamarosan kiszabadult ez all a nyomaszt lgkr all. Hollsi, Ferenczi a nagybnyai iskolval megcsinltk a magyar festszet forradalmt, visszatrtek a magyar tjakhoz s bevezettk a magyar piktrba a magyarnyelvet a nmet helyett, magyar tj, magyar let vonul be az utnuk kvetkezk vsznra. Csk Ferenc, Rippl-Rnai festszete e forradalom gyzelmt jelenti.
Mednynszki az arisztokratk vilgbl jtt s legforradalmibb mdon mutatott r festszetben az elnyomottak letre. Minden mve arrl tanskodik, hogy felismerte, hogy az vkony rtege egy vastag rteg htn l. Nehz teher volt ez s gy roskadozott alatta a magyar np, ahogy azt megrz kpein megfestett.
Ma l festk kvetkeznek ezutn, idsebbek, fiatalok. Egri Jzsef, a Balaton festje, a forma egyik legmerszebb jtja Nagy Istvn. Uitz Bla, akinek „Szret” cm mve mintha most kszlt volna, mikor a magunk munkjt, magunk szreteljk. Valami elpusztthatatlan optimizmust lehelnek az izz, mgis puha sznek.
Derkovits, Dsi-Huber, Nagy Balogh Jnos mr nemcsak mvszi forradalmrok, hanem trsadalmi forradalmrok. A festszet kifejez ereje, mintegy fegyverknt hasznltk az elnyomk ellen. Minden egyes kpk mintegy agitcis eszkz is. Ahogy a jgg fagyott tblk kztt vesztegl hajkon rzi a hdrl egy szuronyos katona, vagy ahogy egy munks a roppant kbnybl tr a felsznre, a vilgossg fel, mind-mind megannyi szimblum a kornak, melyben kszltek. Nagy Balog Jnos kprl mely az desanyjt brzolja amint szrke mezn pipacsot szed, rgtn Jzsef Attila „Anym” cm verse jut eszembe.
Vgl mintegy hazatrve jut el az ember a kvetkez terembe, melyet teljesen megtltenek Koszta Jzsef, vrosunk nagy mvsznek kpei. Hazatrtnk, a szentesi alfldre, a paraszthzak, kukoricatblk, az elmlt rendszer parasztnyomorsgnak kells kzepbe, mely idegesen, nyugtalanul l, vibrl, meggyz s segtsgrt kilt Koszta kpein.
A trlat lmnyszersge mellett, mintegy fklya szerept is betlti, elhozta a kristlytiszta, giccsmentes mvszet vilgossgt, ide, Koszta Jzsef vrosba, melynek npe most, pr ra hosszra beletekintett a megelevenedett mltba, hogy annl bzbban tekintsen a jvbe.
|