1991-2000 : 1991-04-06. Fél kiló arany=két Koszta kép. |
1991-04-06. Fél kiló arany=két Koszta kép.
Forrás: Szentesi Élet, 1991-04-06 (4.oldal)
Félkiló arany = két Koszta kép de egy tál levesért is lehetett kapni. – Egy művész, akitől idegen volt a pénz. – Tanyán élt, de nem foglalkozott mezőgazdasági munkával. – Kép, amely négyszeres kikiáltási áron kelt el.
Szentes egyik kulturális centrumában, a Koszta József Múzeum társasági szalonjában a szentesi művész képeinek bűvöletében, teázás közben színes epizódok hangzottak el Koszta József életéből, azoktól, akik ismerték.
A művész idegenkedett a pénztől. Többnyire úgy vásárolt, hogy az árúért képet adott. Ha megjelent a városban, felesége, Annuska hat lépés távolságban követte, és mindig nála volt a pénz. Ellene volt minden nyomtatott irománynak. Még a madridi díszdiplomáját is figyelmen kívül hagyta. Az inflációs időkben még egy tányér levesért is lehetett Koszta képet szerezni. Abban az időben is azért jó ára volt alkotásainak. Az Ernst Múzeumban, a kiállításán két képéért fél kiló tört aranyat adtak az aukciós licitáláson. Sólyom Sándor, Koszta szakértő mondta, hogy volt olyan kép, amiért 30 mázsa fát hordott be a művésznek.
Az utóbbi tíz évben nem volt aukció Koszta festmények nélkül, összesen 36 került kalapács alá. Érdekes a képek ármozgása. Csak néhány volt közöttük, amely kikiáltási áron talált gazdára. Többségükre magas licit alakult ki. A „Labdarózsák” című festménye 1989-ben , a kikiáltási 70 ezer forinttal szemben négyszeres áron kelt el. Ugyanzen az aukción a „Kukoricatörés”-ért 550 ezer forintot adtak.
Miért drágák a Koszta képek? - A debreceni Koszta kiállításon mondták. – Koszta jellegzetes magyar festő. A paraszti élet kellős közepén alkotott, Szentes határában, tanyáján. Az ő magyar egyéniségét nem ütötte át más hatás. Az ötvenes években a politikai kurzus otrombaságai Kosztát is elérték. A „Sepregető asszony” című képét azért zsűrizték ki, mert nem kívánatos pesszimista hangulatot sugárzott a munkás paraszt hatalom délibábos propagandája között.
A festmények az adott korszak kiváló gazdasági hőmérői is. A szentesi múzeumbarátok az aukciókon azt tapasztalják, hogy a pénzes emberek pénzük egy részét értékes festményekbe fektetik be.
A szentesi múzeum nemcsak a 34 Koszta-képpel gazdag,hanem élettörténetének irataival és emlékeinek a megőrzésével is.
„Koszta kisajátítása” címmel dokumentum kiállításnak adott helyet a városi könyvtár. A rendezők bemutatják a Koszta Józsefről készült fényképeket, újságokat, méltatásokat és a művész barcelonai aranydiplomáját.
A kiállítás címe sokakban értetlenséget keltett. A „kisajátítás” értelmezése elgondolkodtató, figyelmet igényelt. Sokan sokféle célra próbálták kisajátítani Koszta különcségét, szerénységét és szentesieségét. Innen ered a kiállítás címe.
A Magyar Alföld 1947-ben Koszta kommunista érzelmeiről közölt egy cikket. – A kultusz államtitkár 1948-ban a művész kiállításán azt mondta: Kosztában a magyar népi demokráciát ünnepeljük. (Szabad Művészet) – A demokrácia Kossuth-díjjal gondoskodott a művészről (Szivárvány, 1948). Koszta nem politizált, a kitüntetéssel járó pénzt vissza akarta küldeni. Az elismerésre az volt a válasza: „Az én örömöm a munka”.
Koszta Józsefet egész Európa művészetéért ismerte el, és nem akasztott rá politikai címkéket. A tárgyilagos kritikusok itthon is a művészete, a magyar Alföld, a szentesi táj és tanyavilág hiteles ábrázolásáért hajtottak előtte fejet. Talán legtalálóbb Elek Artur minősítése „Az Újság” 1915. március 13-i számában.
„Ez a kitűnő művészünk az árnyékból, a világosságból, a földből, mindenből, amiben szín van, a velejét tudja kivenni a színeknek.”
|